Om in Nederland een drone commercieel te mogen gebruiken moet je als piloot aan een aantal voorwaarden voldoen.
Wij hebben alle papieren, en zijn dus bevoegd om commercieel te mogen vliegen, en nog belangrijker.. wij zijn verzekerd mocht het mis gaan! Uiteraard zijn al deze documenten in te zien.

Wees voorzichtig met het inhuren van een hobby piloot!
Een hobby piloot mag NIET commercieel vliegen en is NIET verzekerd!
Overtreding kan een hoge boete tot het gevolg hebben, pas daarom op met het inhuren van een hobby piloot!
Verder is van een hobbypiloot enige kennis niet te controleren.

Op deze pagina wil ik u graag in het kort laten zien aan welke regels drone vliegen gebonden is, en welke papieren er in het bezit moeten zijn alvorens er commercieel gevlogen mag worden.

(Minimaal) ROC-L.

Om te beginnen moet een commerciële drone piloot in het bezit zijn van minimaal een ROC-L certificaat (een soort vliegbrevet voor drones) Zonder deze papieren mag er niet commercieel gevlogen worden en zijn zowel de opdrachtgever als piloot in overtreding als dat wel gebeurt.

Wij beschikken over deze papieren, en die zijn natuurlijk in te zien. ons beschikkings nummer is ILT-2018/25859

De boetes zijn niet mals bij overtreding, en deze kunnen tot in duizenden Euro’s oplopen voor zowel de opdrachtgever als de drone piloot. let daarom goed op of de piloot de juiste papieren heeft.
Ook is de vlucht niet verzekerd zonder deze papieren. Gaat een onverzekerde vlucht mis, dan zijn de kosten nog vele malen hoger.
Dus daarom moet een commerciele drone verzekerd zijn. Ook moet de drone geregistreerd zijn in het luchtvaart register (Onze drone is geregistreerd met toestelnummer PH-3NP)
Zonder die registratie is verzekeren niet mogelijk, en is het behalen van ROC-Light ook niet mogelijk.
Meer informatie daarover kunt U vinden op de site van ILenT: http://www.ilent.nl/onderwerpen/drones

 

Regels.

Buiten bovenstaande verplichtingen moet je je als drone piloot aan allerlei regels houden.
Deze regels zijn nu nog landelijk geregeld, maar de verwachting is dat er medio 2019 Europese regels gaan gelden.
Deze regels zullen een verruiming zijn van de zakelijke regels die er nu zijn. ook zullen hobby piloten een vliegcursus moeten ondergaan. Deze cursus is alleen maar basis kennis, daarmee mag nog steeds niet zakelijk gevlogen worden!

Tot die tijd moeten wij ons houden aan een maximale vlieghoogte van 50 meter boven opstijg locatie, en niet verder dan 100m van de piloot. Dit is in de praktijk nog nooit een probleem geweest.
Ook mag je in Nederland niet boven (water)wegen, mensenmenigtes en aaneengesloten bebouwing vliegen, ook tussen zonsondergang en zonsopkomst mag je niet vliegen.
Meer over de regels kunt U vinden op de site van de Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone

 

No-Fly zones.

En er zijn ook zogenaamde CTR gebieden ofwel gecontroleerd luchtruim, dit zijn gebieden waar niet gevlogen mag worden, ook wel No-Fly zones genaamd.
Dit zijn bijvoorbeeld gebieden rond vliegvelden.
Ook zijn er laagvlieg gebieden, deze zijn vaak in gebruik voor militaire luchthavens. Daar mag alleen gevlogen worden met een zogenaamde waarnemer. Dit kan iedereen zijn, ook al kan die persoon geen drone besturen. Zolang die persoon maar oplet of er ander vliegverkeer over komt is het goed.
Al deze gebieden staan op deze kaart: http://www.drone.aeret.nl/

 

 

Meer informatie:

Mocht U nog meer willen weten, hier zijn nog een paar interessante links.
Deze sites zijn veelal op de hobby vlieger gericht. Juist omdat daar vaak mensen de fout in gaan, veelal uit onwetendheid.

http://www.veiligvliegen.nl/dos-and-donts

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/regels-hobby-drone

http://www.drones.nl/wetgeving